Det finns de som tycker att man inte skall använda dubbdäck på bar asfalt eftersom de river upp skadliga ämnen, men ibland är de nödvändiga och de har med tiden blivit mer miljövänliga.
Vid viss vinterkörning är det absolut nödvändigt med dubbade däck. En isig uppförsbacke kan vara omöjlig att komma upp för om man inte har hjälp av dubbar. Särskilt vid körning utanför städer uppstår det ofta såna situationer, och då är man en större fara utan dubbar än med.
Dagens däck, med eller utan dubb, har utvecklats en hel del för att leva upp till en miljövänligare körning. Råvaror och tillverkningsprocess hos de flesta däcktillverkare är idag miljövänliga. Nya konstruktioner, gummiblandningar och dubbtekniker har gett dubbdäck bättre grepp så att de inte sliter så mycket på vägarna, men utan att skapa mer buller.
Dubbdäck skall tas om hand för att hålla länge och vara säkra
Ett nytt däck behöver köras in mjukt den första milen för att dubbarna skall hamna på rätt plats. Man skall undvika tvära inbromsningar och sedan kontrollera att däcken ser bra ut. Rätt tryck i däcken är också avgörande för att de skall fungera bra och hålla. Därför är det är bra att regelbundet kolla lufttrycket.
När det äntligen blir dags att byta till sommarkläderna och dubbdäcken skall in på förvaring så skall de förvaras på rätt sätt. De vill ha det svalt och mörkt. En bra däckverkstad kan förvara ens däck och ge goda råd om vilket däck man skall köpa.
Andra inlägg
- Att flytta med flyttfirmor i Vasastan: en upplevelse värd att tänka på
- Vikten av bra synundersökningar i Stockholm
- Utbildningar som lyfter byggbranschen till nya höjder
- Hjälp vid vårdnadstvist i Stockholm
- Fastighetstvister och hur man bäst löser dessa
- Konkurrenskraftig kyl- och frysutrustning för restauranger och storkök
- Köksrenovering i Stockholm, en förnyelsens symfoni
- Takrengöring i Stockholm – en uppgift för omsorg
- Linjemålare drar linjer på asfalt
- Mobil kyla löser problemet med överhettade lokaler